péntek, szeptember 05, 2008

Világvége

Szeptember elsejei beszélgetésünk Mózessel az erkélyen:

- Zsutti! 10 nap múlva vége a világnak. Mivel töltöd életed hátralevô részét?
- Dolgozom. Bassza meg...

A háttérsztori az, hogy szeptember 10-én a Genfben beindítják a "Large Hadron Collider" nevû gépezetet, ami a világ legnagyobb részecskegyorsítója. Képzelj el egy föld alá épített 27 km kerületû hatalmas kört, amiben majd a részecskéket gyorsítják, majd ütköztetik, és a tudósok azt remélik, hogy az ütközés révén elkaphatnak olyan szubatomi elemeket, amelyekbôl majd levonnak sok tanulságot és kivonhatják a vizbül a zokszigént. Idézet a Wikipédiából:

"...other theorized particles, models and states might be produced, and for some searches are planned, including supersymmetric particles, compositeness (technicolor), extra dimensions, strangelets, micro black holes and magnetic monopoles."

Honnan jön ide a világvége? Olvasd el még egyszer a fenti pár sort és felhívnám a figyelmedet a "micro fekete lyukak" megnevezésre. Na, én nem vagyok fizikus, de tudtommal a fekete lyuk, az így magába szippant fényt, matériát, mindent. Szeptember 10-én indítják be a részecskegyorsítót, de az elsô részecskeütköztetésre hivatalosan csak október 21-én kerül sor, tehát még van idô. Én speciel nem hiszek abban, hogy egy mesterséges fekete lyuk által elpusztul a világ. Remélem a CERN-ben dolgozó fizikusok ennél okosabbak. Mondjuk, ha Genf vagy Svájc egy nap eltûnik a föld színérôl, akkor elkezdhetünk parázni. Vagy bulizni, amíg lehet.

Néhány érdekesség a LHC-rôl:

  • 85 ország és több száz egyetemének és kutatóintézetének 8000 fizikusának együttmûködése során jött létre
  • az ötlet a ´80-as évek elején született meg, 1998-ban kezdték meg az építkezést
  • kerülete 27 km, domborzattól függôen 50-175 méter mélyen található, a gyorsító egy része francia területen található, mivel a föld alatt átlépi a határt
Amúgy pár napja találtam a ViralVideo Chart-on ezt a vicces videót, amiben egy tudósnak öltözött wannabe-rapper csajszi elmagyarázza, ennek az egész izének a mikéntjét és miértjét. A legjobb az egészben az, hogy felfogtam! Szóval ha nem vagy takaréklángon angolból és elviseled pár percig az idegesítô geekrap-et, akkor nézd meg és talán enyhít a világvége-hangulatodon ebben segít a feliratozás is, mivel ezt a klipet biztosan okos emberek készítették!

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Bakker, hogy Te mindig arról postolsz, amiről én is szeretnék (így volt ez a Dark Knight-tal is, nem is írtam róla!). Egyébként teljesen eltaláltad a Mózeses párbeszédet, már itt tudtam, hogy miről fog szólni a post. :D Nem baj. Holnap felmondok, és október 21-ig megpróbálom jól érezni magam (hogy utána még pár évtizedet szívhassak).

zsutti írta...

Nehogy zavartasd magad! Ha nem írnék néha olyanokról, amivel kapcsolatban más haverjaim megelőztek, akkor alig-alig születne 1-2 post. Ez picit olyan, mintha nem fotóznám le ugyanazt, amit más előttem már megtett. Képzeld el, mennyi jó kép nem születne meg! Sosincs két ugyanolyan.