kedd, március 17, 2009

Isaac Asimov

Soha nem voltam nagy rajongója a sci-fi irodalomnak, de Asimov nevét még én is ismertem, ennek ellenére sokáig nem bírtam magam rászánni, hogy bármelyik mûvét elolvassam. Valamikor fél éve esett meg, hogy az albiban lévô összes könyvemet kivégeztem már, így nem maradt semmi lefekvés elôttre. Mózest kölcsön adta az Alapítvány-trilógia elsô részét, így kezdôdött.

Gondoltam ezúttal kénytelen leszek ráfanyalodni a sci-fi irodalomra, aztán legnagyobb meglepetésemre alig bírtam letenni a könyvet, megnehezítve ezzel az amúgy is nehézkes reggeli ébredést. Teljesen lenyûgözött, fôleg mivel teljesen mást vártam tôle. Attól tartottam, hogy ez is olyan sci-fi lesz, ami végeláthatatlan leírásokkal ecseteli a kor technikai vívmányait (az ilyen könyvek miatt ment el a kedvem a sci-fi-tôl), de csalódnom kellett, mert szó sem volt ilyesmirôl. Ennek hatására gyûjtögetésbe kezdtem és néhány hónap alatt megszereztem Asimov teljes Alapítvány-Birodalom-Robot univerzumának elsô 5 kötetét - részben antikváriumból, részben a Bookline-ból -, amely az emberiség képzeletbeli történelmének következô húszezer évét foglalja magába.

Egyszerûen brilliáns, ahogy Asimov "megjósolja" a társadalmi változásokat, sokszor szociálpszichológiai kérdésekbe is belebonyolódik, és mindezt egy-egy izgalmas történeten keresztül mutatja be. Jobban belegondolva az univerzum, amit kitalált egy grandiózus szociálpszichológiai fiktív tanulmány. Igazából fölösleges szaporítani a szót, oldalakat tudnék írni arról, hogy mennyire kurva jó ez az egész, most hogy sikerült elolvasnom mind az 5 kötetet, ami 3059 oldalt tett ki összesen. Most azt tervezem, hogy hamarosan megszerzem a folytatást, amely más szerzôk által írt történeteket tartalmaznak, szorosan kapcsolódva az Asimov által kitalált világhoz. Ajánlom mindenkinek, fôleg azoknak, akik nem szeretni a sci-fi-t, mert ezután garantáltan más szemmel néznek rá.


Isaac Asimov amúgy 1939-ben kezdte írói pályafutását, amely 1992-es haláláig tartott, amelyet egy vérátömlesztés során a szervezetébe jutott HIV-vírus okozott.

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

A ajnal bolygó robotjai megvolt? Nekem nagy favoritom a mestertől :)
Meg volt egy olyan sorozat (3 kötet, 6 regény, amit egymásnak adtak az írók - hatan írták), ami nagyon odab*szott, de sem a címekre, sem az írókra nem emlékszem, viszont Asimov robottörvényeit be kellett végig tartaniuk. Nekem megvolt, kölcsönadtam, nincs meg... :(

Névtelen írta...

Hajnal...

zsutti írta...

A Hajnal bolygó robotjai a második kötetben volt, szerintem is nagyon jó!
Azt a sorozatot amúgy én is meg akarom szerezni, úgy tudom ugyanehhez kapcsolódnak, csak A-B-C jelzéssel adják/adták ki ôket.

Névtelen írta...

Ha megtaláltad, azonnal szólj, plíz :) thx

Névtelen írta...

No, ők azok. Az első kettő hamarosan meg is lesz :]
http://writerscut.freeblog.hu/archives/2008/06/10/Isaac_Asimov_Robotvarosa/