kedd, augusztus 12, 2008

Hogyan spóroljunk 2 millió forintot egyszerûen?

Következô tippem inkább csak fotósoknak szól, tehát úgy olvass tovább, kedves olvasóm.

Pár hónappal ezelôtt írtam, hogy vettem egy Nikon D80 digitális fotómasinériát. Valójában csak a mai naptól az én 100%-os tulajdonom, a 2 obijával együtt, mivel ma fizettem ki az utolsó törlesztôrészletet az eladónak. Továbbá az is szerencse, hogy nem törtem szarrá a hétvégi esésem következtében és az is szerencse, hogy tegnap, amikor leejtettem a kisebbik obit, szintén megúszta sértetlenül. Ez is egy módja a spórolásnak, ha szerencsénk van, de így csak százezreket lehet megtakarítani (az én esetemben legalábbis).

Tehát adott egy fasza digitális váz (fasza = az igényeimnek megfelelô), amihez gondolatban már milliókat elköltöttem mindenféle kiegészítôre: vaku, portrémarkolat, még egy vaku, állványok, lámpák, szûrôk és persze objektívek minden mennyiségben! Sajnos nincsenek millióim, meg amúgy is, most másra spórolok. Ettôl függetlenül baromira örülnék egy nagy teleobjektívnek, mert egyrészt szeretem az utca emberét beavatkozás nélkül, természetes közegében fotózni, meg tervben van egy nagyszabású fotóesszé, amihez szükségem van egy 300-as vagy 400-as teléhez. (Ez az esszé valószínûleg csak jövôre készül el, elôtte még be kell fejeznem azt, amin most dolgozom, ami szintén nagyszabású.)

Nézegettem a Nikonhoz kapható teléket és itt van pl ez a szép nevû Nikkor 400mm f/2.8G ED VR AF-S, ami meglehetôsen komoly üveg, ennek megfelelôen a Digitcamben 2.160.000 Ft az ára. Pár éve vettem a Zenithez egy Sigma MC f5.6/400-as telét, amit menettel lehet a vázhoz csatlakoztatni, mivel ez egy jó öreg orosz vas. Szerencsére ma már lehet kapni konvertereket, amivel gyakorlatilag bármilyen menettel/bajonettel rendelkezô obit hozzá tudsz csatlakoztatni egy más rendszert használó vázhoz. Így tettem én is, rácuppantam a zinternetre, hogy kivonjam a vizbül a zokszigént. Legnagyobb megrökönyödésemre 5-6000 forintért találtam offline boltokban olyan adaptert, ami nekem kell, ráadásul a legolcsóbb online shopban is 1600 Ft körül mozgott az ára, amihez még hozzájött volna a postaköltség. Ez már annyira nem vészes, de én rohadt spórolós tudok lenni (néha) és próbaképp megnéztem az eBay-t. Nem akartam elhinni, de 5 angol fontos darabáron találtam egy halom konvertert, egy hong kong-i eladótól, ingyenes nemzetközi szállítással! Akkori árfolyamon ez kb. 1400 magyar forintomba került, és rendeléstôl számítva 8 napon belül megérkezett a csomag. Összefoglalva: Hong Kongból olcsóbban vettem meg egy holmit, mint itthon tudtam volna, azköszi!

Van összesen hat obim a Zenithez, mindegyik fix fényerôvel és gyújtótávolsággal rendelkezik. (Fotósok körében közismert tény, hogy a fix objektívek szebb képet produkálnak, mint a zoom-ok. Ha laikusként tovább olvastál és eljutottál idáig, akkor ennyi információ megillet téged is!) Eddig csak a 400-assal próbáltam ki és az eredménnyel elégedett vagyok.

A dolognak persze vannak hátulütôi is. Okés, megspóroltam kb 2 millát, de mi az, amit ezzel együtt nem kapok meg? Mivel ez egy analóg objektív, a digitális vázon nem használható az autofókusz, nincs benne képstabilizátor és hiányzik minden egyéb digitális basz, ami a kényes és elkényelmesedett fotósok dolgát megkönnyítené. Nincs benne az a rohadt drága lencserendszer sem, ami a fent belinkelt objektívben helyet kapott. De van egy 400 mm-es obim, amivel 30 méterrôl elolvasom az SMS-t, amit írsz, ha épp háttal állsz nekem:) Jelenegi céljaimnak tökéletesen megfelel! Elvégre a Zeniten sincs autofókusz, mégis tudtam vele képeket készíteni, nem?

Szerintem ez volt életem legésszerûbben elköltött 1400 forintja.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én hasonló módon használom a Dí-forty vázamat, a kedvencem egy 50/18-as Pentacon, meg a "nagylátószögű" 29/2,9-as tesója. Persze van tele is, 200/4, szintén penta' meg egy 35-105-ös tokina (itt nem tudok blendét állítani, pedig ez makrós is). De ha már itt tartunk, akkor 990 ft-ért vettem 3 részes makro közgyűrűsort a már meglevő m42-es vasakhoz, így nem kerül egy vagyonba mondjuk egy 80mm körüli fix makrós obi, csupán 990-be... :)))

Különlegesség számba megy az igazi cirillbetűs-feliratos Industar 50-2... Jellegzetessége, hogy a lencséje alig 1 centis és az egész átmérője kisebb, mint az adapteré... :) Ja és alig vastagabb egy gyógyszeres doboznál... A blendeállítás pedig mesés... :)

zsutti írta...

Hehe, nekem is van még két pentacon lencsém, szintén egy 29-es és egy 50-es:)
Az Industar-t vágom, van pár olyan lencsém;) Nagyon cukorfalat!

Névtelen írta...

Ebay/Hongkongi cuccok a legkomolyabbak. Rakat ketyerém van, magyar árak tizedéért. A Nikkor obi eléggé odaver árban és fényerőben. Én a saját rendszeremhez a 4/ 600-as Pentax fókuszcsapdás obit nézegetem, de az csak fele ennyibe kerül. Gondolom a VR motor elég sokat nyom a latba.

zsutti írta...

Szerintem is a motor dobja meg, meg a név. 'Oszt ki tudja, lehet ágyba hozza a reggelit:)